Przedsiębiorca – z obsługą prawną, czy bez?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, czy korzystać ze stałej obsługi prawnej, czy też może tylko doraźnie w razie realnego zagrożenia lub potrzeby. Warto korzystać w każdym przypadku, gdy nie jest jeszcze za późno. Samodzielne, błędne decyzje mogą sporo kosztować.
W przypadku spółek, osób prowadzących działalność gospodarczą zatrudniony prawnik pomoże wyjaśnić treść nierzadko zawiłych umów, dokonać diagnozy potencjalnych zagrożeń płynących z treści umów, wprowadzić propozycje zmian w umowie, czy też sporządzić projekty umów z uwzględnieniem konkretnych okoliczności dotyczących umowy i interesów klienta, w tym z uwzględnieniem potrzeby zastrzegania informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa klienta i ochrony jego praw autorskich. A zatem głównym zadaniem prawnika z reguły jest analiza dokumentów, bieżące reagowanie, sporządzanie i weryfikowanie umów, odpisywanie na korespondencję, gdy w grę wchodzą jakieś prawne kwestie.
Przedsiębiorcy realizujący zamówienia publiczne, korzystający z obsługi prawnej, mogą liczyć na doradztwo w zakresie rozumienia prawnych aspektów Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, przygotowania oferty dla zamawiającego, pomocy w przygotowaniu wykazów usług i dostaw, wyjaśnień wykonawcy dotyczących rażąco niskiej ceny, sporządzanie odwołań, reprezentację przed Krajową Izbą Odwoławczą w sprawie odwołań, a także reprezentację przed sądami okręgowymi w sprawie skarg od wyroków KIO.
Obsługa prawna firmy to często niezbędna pomoc w prowadzenie przedsądowych negocjacji ugodowych, dochodzenie należności w ramach postępowań sądowych, reprezentacja w postępowaniu egzekucyjnym.
Firmy posiadające obsługę prawną i zatrudniające pracowników mogą liczyć na doradztwo w zakresie treści umów o pracę, regulaminów pracy, regulaminów wynagradzania, uprawnień pracowników i pracodawców wynikających z tych aktów, jak i z powszechnie obowiązujących przepisów.
Prawnik obsługujący firmę, to także bezcenna pomoc przy prowadzeniu zwyczajnych, nadzwyczajnych zgromadzeń wspólników spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, sporządzaniu projektów zawiadomień o zgromadzeniach spółek kapitałowych, czy uchwał zgromadzeń i protokołów zgromadzeń.
Obsługa prawna firm i spółek przez Kancelarię Adwokacką Nasz Prawnik
Posiadamy doświadczenie w bieżącej obsłudze podmiotów gospodarczych, zarówno jednoosobowych działalności gospodarczych, jak i spółek osobowych i kapitałowych. Obsługa dotyczy zarówno podmiotów prowadzących działalność na mniejszą skalę, jak i takich trudzących się skomplikowanymi, masowymi przedsięwzięciami gospodarczymi, projektami dofinansowywanymi w różnego rodzaju funduszy, czy też zatrudniających pracowników, współpracujących z agencjami pracy tymczasowej i skierowanymi przez nie pracownikami – obcokrajowcami.
Usługi doradztwa świadczymy w zależności od potrzeb i preferencji klienta, zarówno poprzez udzielanie wpadkowych porad prawnych i doraźne świadczenie wskazanych przez klienta usług, jak i prowadzenie regularnej, bieżącej obsługi podmiotu.
We współpracy z przedsiębiorcami kierujemy się troską o dobór odpowiednich rozwiązań uwzględniających doraźny, jak i perspektywiczny interes firmy klienta. Formalne możliwości przekuwamy na propozycje praktycznych zachowań adekwatnych do sytuacji, w jakiej znajduje się klient. Bierzemy także pod uwagę potrzebę szybkiej reakcji na niekiedy nagle pojawiające się w działalności problemy, wyzwania, czy okazje do wykorzystania przez klienta. Podejmujemy się przy tym również wymagających analiz zagadnień strategicznych dla działalności klienta oraz przygotowania i reprezentacji przedsiębiorcy w sporach sądowych, w sprawach administracyjnych, czy dotyczących postępowań w przedmiocie udzielania zamówień publicznych.
W relacjach z klientem stawiamy na otwartą rozmowę, lojalność i zaufanie oraz rzetelne przedstawianie klientowi możliwych szans i ryzyk związanych ze sprawami, jakie zostają nam powierzone.
1. Opiniowanie, sporządzanie projektów umów
Treści umów, jakie zawierane są przedsiębiorców – czy w ramach świadczenia usług, czy z zakresu stosunku pracy – rządzą się swoimi prawami. Język, jakim operuje się w umowach jest językiem specjalistycznym prawniczym, w którym poszczególne wyrażenia, słowa mają częstokrotnie własne znaczenie, niekiedy odbiegające od potocznego.
Podpisanie umowy, której treści de facto w pełni się nie rozumie, nierzadko oznacza dla podpisującego dotkliwe konsekwencje, których ten nie bierze pod uwagę. Umowa może być bowiem tak sformułowana, że nawet w wypadku wydawałoby się nieznacznych naruszeń jej treści, nie mających zasadniczego znaczenia dla całego przedsięwzięcia, strona będzie ponosiła surową odpowiedzialność.
Dlatego w naszej współpracy z przedsiębiorcami zajmujemy się m.in. wyjaśnianiem treści umów i konsekwencji z nich wynikających dla klienta na praktycznych przykładach, diagnozą potencjalnych zagrożeń płynących z treści umów dla klienta.
Prowadzimy korespondencję z kontrahentem klienta, w której przedstawiamy w imieniu przedsiębiorcy propozycje zmian w treści umowy wraz z uzasadnieniem.
Jeśli to klient potrzebuje projektu umowy do przekazania kontrahentowi, zajmujemy się sporządzaniem dokumentu po ustaleniu interesów przedsiębiorcy, jakie powinny być zabezpieczone postanowieniami danej umowy, w danych okolicznościach. Na podstawie doświadczenia i rozmowy z klientem, specyfiki transakcji, kontrahenta przedstawiamy własne propozycje klauzul umownych, jakie mogą znaleźć się w umowie.
Dostrzegamy potrzebę uwzględniania w postanowieniach umownych, czy też w innej korespondencji prowadzonej przez klienta, zastrzegania przekazywanych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa klienta i potrzebę ochrony jego praw autorskich.
2. Zamówienia publiczne
Pomagamy przedsiębiorcom w uczestnictwie w postępowaniach o udzielanie zamówień publicznych, co dotyczy doradztwa prawnego w tej procedurze.
Zamówienia publiczne udzielane są w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych albo wg zasad wynikających z innych regulacji.
Przedsiębiorcy – oferenci niejednokrotnie nie zdają sobie sprawy z tego, że w razie niekorzystnego dla nich rozstrzygnięcia postępowania i nieudzielenia im zamówienia przysługują im środki odwoławcze.
Zdarza się również, że zaniedbują formalne, zawiłe wymagania wynikające z zasad przetargów.
W ostatnim czasie ustawa Prawo zamówień publicznych była kilkukrotnie nowelizowana i zapowiadane są jej dalsze zmiany. Ciągła zmiana prawa, reguł, wg których prowadzone są postępowania, wpływa na zwiększone ryzyko popełnienia przez przedsiębiorcę błędu i odrzucenia jego oferty, choćby nawet wg kryteriów ocen była najkorzystniejsza.
Przedsiębiorcy czasem rezygnują z uczestnictwa z przetargu, bo nie spełniają warunków udziału określonych przez zamawiającego. Niewielu z nich wie, że możliwe jest zaskarżenie i zmiana warunków udziału w przetargu, jeśli są one określone niewspółmiernie do przedmiotu zamówienia, w sposób nieuzasadniony ograniczając konkurencję. Istotny w tej sprawie jest jednak czas reakcji.
W ramach doradztwa dotyczącego zamówień publicznych wypowiadamy się o prawnych aspektach specyfikacji istotnych warunków zamówienia, dajemy wskazówki, pomagamy w przygotowaniu, skompletowaniu oferty dla zamawiającego, wykazów usług i dostaw, wyjaśnień wykonawcy dotyczących rażąco niskiej ceny, czy innej korespondencji z zamawiającym.
Dokonujemy także opiniowania celowości, rentowności sporządzenia, a także zajmujemy się sporządzaniem odwołań od Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, czynności podejmowanych przez Zamawiającego w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (m.in. wykluczenia Wykonawcy, odrzucenia oferty, unieważnienia postępowania), wyboru najkorzystniejszej oferty, a także sporządzeniem skarg do sądu okręgowego od wyroków Krajowej Izby Odwoławczej.
Podejmujemy się reprezentacji klientów przed Krajową Izbą Odwoławczą w sprawie odwołań, a także reprezentacji przed sądami okręgowymi w sprawie skarg od wyroków KIO.
3. Windykacja należności
Bolączką przedsiębiorców są często niezapłacone przez ich kontrahentów faktury, od których opłacono już podatki. Na szeroką skalę taki proceder, czy taki nierzetelny kontrahent może wyrządzić poważne szkody dla solidnego przedsiębiorcy, w najgorszych wypadkach spowodować utratę płynności finansowej, upadłość, czy potrzebę likwidacji działalności gospodarczej.
We współpracy z przedsiębiorcami ustalamy działania, jakie warto podjąć by ustalić rzetelność kontrahenta, zwłaszcza tego, z którym dopiero rozpoczynamy współprace, jakie działania warto podejmować w trakcie współpracy by uprościć, skrócić ewentualne dochodzenie roszczeń przed sądem i sprawić by zabezpieczyć możliwość egzekucji należności.
Zajmujemy się także prowadzeniem przedsądowych negocjacji ugodowych. Nie ulega wątpliwości, że w biznesie sztuka kompromisu i prowadzenia negocjacji adekwatnie do danych okoliczności odgrywa istotną rolę. Częstokrotnie klientowi zależy bowiem na tym, by nie kończyć definitywnie relacji z drugim podmiotem, a dojść do możliwie korzystnego dla niego porozumienia.
Negocjacje finalizujemy sporządzaniem projektów porozumień.
W razie konieczności podjęcia stanowczych działań, niezwłocznie podejmujemy potrzebne ruchy i na drodze cywilnoprawnej i niekiedy karnej, zwłaszcza takie, mające na celu umożliwienie przyszłe egzekucji świadczeń.
Zajmujemy się kierowanie przedsądowych wezwań do zapłaty, dochodzeniem należności w ramach postępowań sądowych, w tym w ramach uproszczonego postępowania o wydanie europejskiego nakazu zapłaty, a także inicjowaniem, reprezentacją w postępowaniach karnych gospodarczych, dochodzeniem należności od zarządów sp. z o.o., reprezentacją w postępowaniu egzekucyjnym.
4. Prawo pracy
Przedsiębiorca będący pracodawcą wymaga każdorazowo indywidualnego potraktowania. Zwracają się do nas klienci zarówno zatrudniający kilku, jak i kilkuset pracowników. Za każdym razem warunki pracy i warunki dokumentów prawnych do nich się odnoszących związane są ze specyfiką konkretnej branży, w której prosperuje przedsiębiorca, specyfiką produkcji, możliwościami produkcyjnymi, niekiedy sezonowością, czy zmieniającymi się realiami społeczno-gospodarczymi.
Biorąc pod uwagę te okoliczności trudnimy się doradztwem w zakresie treści umów o pracę, regulaminów pracy, regulaminów wynagradzania, uprawnień pracowników i pracodawców wynikających z tych aktów, jak i z powszechnie obowiązujących przepisów.
Zajmujemy się także sporządzaniem projektów umów o zakazie konkurencji, umów dot. kosztów szkoleń opłacanych przez pracodawców.
Doradzamy w konkretnych problemach, czy sytuacjach konfliktowych, a także pomagamy w problemach związanych z wypadkami przy pracy.
5. Sprawy organizacyjne spółek
Podejmujemy się prowadzenia zwyczajnych, nadzwyczajnych zgromadzeń wspólników spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i sprawami organizacyjnymi z tym związanymi, tj. w szczególności sporządzaniem projektów zawiadomień o zgromadzeniach spółek kapitałowych, uchwał zgromadzeń i protokołów zgromadzeń.
Przygotowujemy także wnioski o wpis w rejestrze przedsiębiorców w KRS w zależności od charakteru zachodzących zmian, a także przeprowadzaniem procedur likwidacji spółek.